Undervisere i den danske folkeskole er væsentligt mere udsatte end gennemsnitsbefolkningen for vold og trusler i løbet af en arbejdsdag. Der er brug for viden om, hvordan det påvirker underviserne, og hvordan arbejdspladserne kan forhindre volden og truslerne.
Formålet med denne undersøgelse:
- Undersøge hyppigheden af chikane, trusler og vold rettet mod undervisere på folkeskoler
- Identificere risiko- og beskyttende faktorer i arbejdsmiljøet i forhold til chikane, trusler og vold
- Analysere sammenhængen mellem chikane, trusler og vold, det psykosociale arbejdsmiljø og underviseres mentale helbred og engagement i arbejdet
- Identificere beskyttende faktorer i arbejdsmiljøet i forhold til underviseres mentale helbred og engagement i arbejdet, efter de har været udsat for eller oplevet chikane, trusler og vold
- Udarbejde vejledninger til forebyggende indsatser til skoleledere, undervisere, arbejdsmiljøorganisationer og skolebestyrelser på baggrund af projektets resultater
Resultater fra projektet
Læs mere i denne nyhed
Læs hele afslutningsrapporten (udgivet december 2021)
Fakta om projektet
"Chikane, trusler og vold mod undervisere i den danske folkeskole" gennemføres i et samarbejde mellem Arbejdsmedicin, Regionshospitalet Herning og Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Projektet er støttet af Arbejdsmiljøforskningsfonden.
Projektperiode: 2017-2021.
Fakta om metoden
5000 ansatte i folkeskolen (lærere, pædagogisk personale og ledere) blev inviteret til at svare på to spørgeskemaer med 1 års mellemrum samt på sms'er hver måned om stress, vold og trusler, chikane og social støtte.
Da første spørgeskemarunde var gennemført, blev der foretaget interview af ansatte på forskellige skole-typer:
- 8-10 skoler med højt forebyggelsesklima og lave hyppigheder af vold, trusler og chikane.
- 8-10 skoler med lavt forebyggelsesklima og høje hyppigheder af vold og trusler.
De interviewede var: Skolernes ledelse, tillidsvalgte, udvalgte medarbejdere fra både yngre elev- og ældre elevårgange.